Zece lecții de viață de la artiști. Kero Zen, street artist

Street Art / by Grolsch RO

Se spune că viața este o călătorie. Ne-am propus să pășim cu artiștii pe drumul devenirii lor ca să povestim momente care au construit personalitatea și creațiile lor. Pe măsură ce înaintăm în viață este important să ne păstrăm curiozitatea activă. La fel ca atunci când eram copii. Curiozitatea te ajută să afli lucruri noi, să înveți și să evoluezi. Fii curios, cercetează, experimentează până îți găsești drumul și împlinirea. Kero Zen face street art de mulți ani lăsându-și amprenta creativității pe pereții multor orașe europene. A locuit o vreme în străinătate dar a decis să revină la Cluj pentru a-și investi energia în comunitatea artistică locală.

Experimentalist.RO: Cum de te-ai apucat de street art? 

Kero Zen: Mi-am recăpătat pasiunea pentru desen în momentul în care am descoperit graffiti-ul, undeva pe la începutul anului 2000. Lucrurile au evolut în toți acești ani in paralel cu cunoștințele și înțelegerile acumulate față de artă în general și așa am ajuns în forma actuală de creație.

Experimentalist.RO: Unde ai desenat până acum? 

Kero Zen: La început am călătorit destul de mult pentru a face graffiti, iar acum sunt invitat cam peste tot în lume pentru diverse proiecte. Am fost aproape în toate cele mai importante orașe din Europa, ușor ne facem loc și pe celelalte continente.

Source: Baguette Volante, rezidență creativă la Paris, Jour et Nuit Culture in 2013

Experimentalist.RO: Ai fost în Londra, Paris…pe unde ai mai călătorit? Cum e diferită acolo cultura street art-ului față de România? 

Kero Zen: Am locuit pentru o perioadă de timp în ambele orașe, în Londra am studiat pentru 1 an, iar la Paris am avut o rezidență și câteva alte șederi mai lungi. E nevoie de o perioadă mai mare pentru a asimila energia locului. Orice călătorie se transformă într-un motiv de street art… e în ADN. Culturile sunt diferite, dar tendința e aceeași… consumerismul artei distruge esența. Chiar în cazul celei mai mai avangardiste forme de exprimare. Tot mai multe galerii ce vor să vândă street art sau muzee care vor să instituționalizeze această formă artistică. Din păcate și Romania e pe același drum… graffiti devine un trend, ceva cool cu care vor să se asocieze brandurile. Dintr-o manifestare subversivă devine un instrument de marketing. 

Experimentalist.RO: E foarte fain numele tău de artist. Ești un tip Zen? Încerci să transmiți ceva din Zen-ul tău oamenilor prin ceea ce faci?

Kero Zen: Kero este partea de foc, Zen este partea de apă. Alternez între cele două forme de stare și exprimare. Fiind conștient de influența artiștilor asupra societății, încerc să promovez mesaje și stări de Zen. Orice imagine creată are consecințe asupra realității în care trăim. Știu că sună clișeistic, dar trebuie să avem grijă ce ne dorim.

Experimentalist.RO: Ce aduce bun street art-ul in comunitate?

Kero Zen: Culoare în primul rând și un pic de speranță aș spune eu. Street art-ul și graffiti-ul în esență sunt libere în toate formele lor sau cel puțin ar trebui să fie și asta se simte când sunt făcute bine.

Experimentalist.RO: Împreună cu alți artiști ați plănuit să faceți o galerie de street art la Cluj. Cum merge proiectul ăsta? 

Kero Zen: Am avut câteva reactii foarte bune la ultimele proiecte realizate atât din partea comunității, cât și a oficialităților. Lucrurile se mișcă încet pentru că nu este o legislație care să sprijine genul ăsta de proiect, dar lucrăm și la asta. Sperăm să schimbăm paradigma și în câțiva ani să avem chiar un festival de street art care să ajute la formarea unui muzeu de street art în Cluj sau chiar și în alte orașe din România.

Source: Mural la Balonolas Festival, 2014, Wroclaw/Polonia

Experimentalist.RO: Crezi în puterea exemplului și te-ai întors în țară ca să ai o contribuție în comunitate. Spune-mi ce ai făcut până acum în acest sens și te rog să lași modestia la o parte ☺

Kero Zen: Obiectul principal pentru care m-am întors în țară este susținerea platformei de street art din România. Bucureștiul are deja un mare avans în fața altor orase din țară și simțeam nevoia sa încep la Cluj câteva proiecte mai consistente în această direcție. Pentru început am încercat să adunăm o comunitate de oameni creativă și faini și am deschis spațiul Launloc (n.r. citeste aici un interviu despre Launloc https://www.experimentalist.ro/work/display/13452/launloc-cas-atelier-si-galerie) , unde promovam ideea de spațiu alternativ: casa-atelier și galerie. Cele trei mici universuri ale artistului, toate puse la un loc, fac viața artistului mai accesibilă și sper ca și alții sa urmeze exemplul dat de noi. A fost greu, a mers destul de încet dar am reușit în sfârșit să spargem gheața la Cluj, prin realizarea câtorva lucrări murale. În prezent suntem în discuții cu un grup de arhitecți pentru a creea o formă mai simplă de implementare a proiectelor de acest gen. Ca să ințelegeți la ce mă refer trebuie să știți ca momentan în România, dacă vrei să faci o lucrare murală ai nevoie de autorizație de construcție, deci același dosar de acte de care ai nevoie pentru a construi o casă. ☺

Source: londonconnection// upsidedowntown// micromacro// conave&convex//blackinwhiteandwhiteinblack// universalpuzzle// matrix

Experimentalist.RO: Vei participa la Awake Festival. Ce o sa faci acolo? 

Kero Zen: Am fost invitat pentru a susține un speech. O să vorbesc un pic despre street art și înțelegerea fenomenului pe care am căpătat-o în toți acești ani, vis a vis de artă în paralel cu proiectele personale.

Experimentalist.RO: La ce e bună curiozitatea în viața omului? 

Kero Zen: Curiozitatea e bună la mișcare, mișcarea înseamnă energie, energia este viață. Cred că și atomul dacă nu era curios nu s-ar fi produs evoluția, am fi rămas în starea de vid.

Source: Kero zen, Grolsch Change The City, Cluj, 2014

Experimentalist.RO: Câte răspunsuri ai dat până acum la întrebarea “ce vrei să te faci când o să fii mare”? 

Kero Zen: Musafir a fost primul și singurul răspuns sincer. Dar până acum, de câteva ori chiar mi-a ieșit. ☺

Experimentalist.RO: Care sunt lucrurile esențiale în viața ta? 

Kero Zen: Iubire și libertate.

Experimentalist.RO: Povestește-ne o întâmplare care ți-a dat o lecție de viață. Kero Zen: După ce am investit timp și bani în primul spațiu Launloc am fost dați afară, deși am transformat locul dintr-o hală dezafectată într-un hub cultural. ☺ De atunci sunt mult mai atent la contractele pe care le semnez. 

Experimentalist.RO: Cât de important este să explorezi teritorii noi în domeniul tău de activitate și cât de des faci asta? 

 Kero Zen: În fiecare zi încercăm să venim cu ceva nou. Consider că în domeniul artistic, originalitatea este mult mai de apreciat decât talentul sau tehnica. 

 Experimentalist.RO: Dacă cineva nu te știe ca artist care ai vrea să fie primul lucru pe care il vede/asculta/descopera despre tine? 

 Kero Zen: Ochii.    

Source: Sibiu International Street Art Festival, Lucrare "Androginul", realizată împreună cu Ocu, 2017

Omul micro macro cosmos este o lucrare impresionantă de 33 m lungime pe care Kero Zen a realizat-o împreună cu Ocu și reprezintă omul universal privit ca o legătură între lumea percepută de noi oamenii și lumea nevăzută. Relația dualitate-unitate este și micro și macro univers. De altfel acest motiv este des întâlnit în temele lucrărilor lui Kero Zen și Ocu.

De câteva zile, pe străzile Clujului circulă un tramvai cool, by Kero Zen & Ocu. Acesta este al doilea tramvai clujean colorat de cei doi artiști. 

Source: Foto: Municipiul Cluj Napoca | Dan Tautan.

Pe Kero Zen îl puteți vedea și asculta la Awake Festival unde este invitat să vorbească despre street art și provocările acestui domeniu pe scena Feed Your Mind. 

Contul de instagram al artistului este minunat, descoperiți acolo multe din lucrările artistului care recent a adus curcubeul pe tramvaiele din Cluj: https://www.instagram.com/kerozen333/




Back Published 27 Aug 2017 Street Art
0 comments
Log in to comment
Choose a cover
Choose